Generelle vilkår og betingelser for Store Ringheim Hotell og Restaurant AS

Sist oppdatert: 20.03.25

1. Avtalens gyldighet og omfang

1.1 Disse Generelle Vilkårene og Betingelsene (“Vilkårene”) regulerer alle forhold mellom Store Ringheim Hotell og Restaurant AS (heretter “Hotellet”) og enhver fysisk eller juridisk person (heretter “Gjest”) som bestiller, kjøper eller benytter seg av Hotellets tjenester. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, overnatting, servering, arrangementer og tilknyttede tjenester.

1.2 Ved å bestille eller benytte seg av Hotellets tjenester, bekrefter Gjest at han/hun/hen har lest, forstått og aksepterer å være bundet av disse Vilkårene uten begrensninger eller forbehold.

1.3 Avvik fra disse Vilkårene er kun gyldige dersom de er avtalt skriftlig og uttrykkelig med Hotellet. Eventuelle andre betingelser som Gjest fremsender (muntlig/skriftlig/e-post) er ugyldige med mindre de er eksplisitt bekreftet skriftlig av Hotellet.


2. Bestilling og avtaleinngåelse

2.1 Bestillingsformer

  • Gjest kan bestille tjenester via Hotellets egne kanaler (telefon, e-post, nettside), eller via autoriserte tredjepartsleverandører (reisebyrå, bookingsider, osv.).
  • Ved bruk av tredjepartsleverandører, er Gjest forpliktet av Hotellets Vilkår i tillegg til eventuelle særvilkår hos tredjepart. Ved motstrid har Hotellets Vilkår forrang så langt det er tillatt etter loven.

2.2 Avtaleinngåelse

  • En bindende avtale anses inngått når Hotellet har bekreftet bestillingen skriftlig (f.eks. via e-post, SMS eller bestillingssystem), eller når Gjest på annen måte har akseptert tilbud og Hotellet har bekreftet.
  • Gjest er selv ansvarlig for å kontrollere at alle opplysninger i bekreftelsen er korrekte (inkludert, men ikke begrenset til, dato, romkategori, kontaktinformasjon, pris og eventuelle tilleggstjenester). Oppdages feil, må Gjest umiddelbart varsle Hotellet skriftlig.

2.3 Opplysninger fra Gjest

  • Gjest plikter å gi fullstendige og riktige opplysninger (navn, adresse, telefon, betalingsinformasjon m.m.) ved bestilling. Hotellet forbeholder seg retten til å kansellere bestillinger som inneholder uriktige/ufullstendige opplysninger eller som ikke er betalt i henhold til avtale.

3. Priser, betaling og depositum

3.1 Prisoversikt

  • Alle priser oppgis i kroner(nok), inkludert merverdiavgift når ikke annet er spesifisert.
  • Eventuelle offentlige avgifter eller turistskatt som ikke er inkludert i prisen, vil fremgå tydelig ved bestilling eller før oppholdet starter.
  • Prisene kan variere avhengig av sesong, etterspørsel, kampanjer og avtale med Gjest.

3.2 Betalingsbetingelser

  • Hotellet kan kreve forhåndsbetaling, depositum eller garanti via kredittkort ved bestilling. Dette vil gå tydelig frem i bestillingsprosessen.
  • Med mindre annet er avtalt skriftlig, skal enhver restbetaling skje senest ved utsjekk.
  • Dersom betaling ikke gjennomføres i henhold til disse Vilkårene, kan Hotellet nekte Gjest innsjekk, eller kansellere bestillingen uten forhåndsvarsel. I slike tilfeller kan Gjest holdes ansvarlig for eventuelle gebyrer i tråd med avbestillingsreglene.

3.3 Depositum og sikkerhetsbeløp

  • Ved enkelte bestillinger (f.eks. gruppebestillinger, lengre opphold, spesielle arrangementer) kan Hotellet kreve depositum eller et reservert beløp på kredittkort som sikkerhet.
  • Depositum og/eller sikkerhetsbeløp kan benyttes av Hotellet til å dekke eventuelle ubetalte regninger, skader eller tap forårsaket av Gjest, med mindre annet er avtalt.
  • Dersom depositum/sikkerhetsbeløp ikke innbetales til avtalt tid, kan Hotellet umiddelbart heve avtalen og kansellere bestillingen uten kompensasjon til Gjest.

4. Avbestilling, endring og manglende oppmøte

4.1 Generelle avbestillingsregler

  • Avbestillinger skal skje skriftlig til Hotellet via e-post (eller eventuelt via samme kanal som opprinnelig bestilling).
  • Med mindre annet er angitt i en særskilt avtale eller kampanje, gjelder følgende:
    • Kostnadsfri avbestilling innen 7 dager før ankomstdagen.
    • Ved avbestilling etter dette tidspunktet, vil Gjest bli belastet for hele oppholdet.
    • Ved manglende oppmøte (“no-show”) uten forvarsel, vil Gjest bli belastet for hele eller deler av bestillingen, i henhold til avtalt avbestillingsregime.

4.2 Ikke-refunderbare bestillinger

  • Bestillinger merket som “Ikke-refunderbare” eller “Non-Refundable” kan ikke avbestilles, endres eller refunderes, uansett årsak. Hotellet vil i slike tilfeller kunne kreve betalingen i sin helhet umiddelbart ved bestilling.

4.3 Avbestillingsregler for grupper og arrangement

  • For gruppebestillinger (normalt 10 rom eller flere), konferanser, bryllup eller andre arrangementer, kan det gjelde egne avbestillingsfrister og -vilkår spesifisert i en egen avtale/kontrakt. Disse vil gå foran de generelle avbestillingsreglene dersom det er avvik.

4.4 Endring av bestilling

  • Endring av dato, romkategori eller antall netter er avhengig av tilgjengelighet og kan medføre prisjustering.
  • Reduksjon i antall døgn, rom eller gjester kan anses som en delvis avbestilling og vil følge de samme reglene som nevnt ovenfor.

4.5 Reiseforsikring

  • Hotellet anbefaler på det sterkeste at Gjest tegner adekvat reiseforsikring som kan dekke avbestillingskostnader ved sykdom, uforutsette hendelser eller andre årsaker utenfor Gjestens kontroll.

5. Innsjekking og utsjekking

5.1 Innsjekking

  • Ordinær innsjekkingstid starter kl. 16:00 på ankomstdagen (med mindre annet er oppgitt).
  • Ved ankomst tidligere enn ordinær innsjekkingstid, kan ikke Hotellet garantere at rommet er klart. Tidlig innsjekk kan tilbys mot et tillegg dersom kapasitet tillater det.

5.2 Utsjekking

  • Gjest plikter å sjekke ut innen kl.12:00 på avreisedagen, med mindre annet er avtalt.
  • Sen utsjekk kan være mulig mot et tillegg i prisen, forutsatt at kapasitet tillater det.
  • Ved forsinket utsjekk uten avtale, kan Hotellet belaste minst én ekstra natts rompris.

5.3 Identifikasjon

  • Hotellet kan kreve fremvisning av gyldig legitimasjon (pass, førerkort, nasjonalt ID-kort eller tilsvarende) ved innsjekk for å bekrefte Gjestens identitet.
  • Hotellet kan også kreve at kredittkortet som ble benyttet ved bestilling forevises fysisk, for å bekrefte eierskap.

6. Gjestens plikter og ansvar

6.1 Overholdelse av husregler

  • Gjest plikter å følge Hotellets husregler, som vil være tilgjengelige på rommet eller i resepsjonen. Dette inkluderer blant annet regler om røyking, støy, og forbud mot uautorisert bruk av hotellets fasiliteter.
  • Hotellet forbeholder seg retten til å bortvise Gjest som vesentlig bryter husreglene eller som opptrer truende/til sjenanse for andre uten refusjon av forhåndsbetalte beløp.

6.2 Skade og erstatningsansvar

  • Gjest er ansvarlig for enhver skade han/hun/hen, eller personer i hans/hennes/henne følge, påfører Hotellets eiendom. Dette gjelder så vel tilfeldige som forsettlige skader, herunder ekstraordinære rengjøringskostnader grunnet unormalt tilgrising eller lignende.
  • Hotellet forbeholder seg retten til å belaste Gjest for alle påførte kostnader som følger av skade eller hærverk (herunder materiale, arbeidskraft, kompensasjon for midlertidig ute av drift osv.).

6.3 Bruk av fasiliteter og egen risiko

  • Gjest benytter Hotellets fasiliteter og utearealer o.l. på eget ansvar, og må rette seg etter oppslag og instrukser fra Hotellet.
  • Hotellet er ikke ansvarlig for personskader som oppstår som følge av uforsvarlig eller uaktsom bruk av fasiliteter.

6.4 Oppbevaring av verdisaker

  • Gjest er selv ansvarlig for å sikre sine eiendeler. Verdisaker bør oppbevares i låsbare safebokser (hvis tilgjengelig) eller på annen forsvarlig måte.
  • Hotellet kan bare holdes ansvarlig for tap eller skade på Gjestens eiendeler dersom dette skyldes forsettlig eller grovt uaktsomt forhold fra Hotellets side.

7. Hotellets rettigheter og ansvar

7.1 Korrekt oppfyllelse

  • Hotellet vil gjøre sitt ytterste for at alle tjenester leveres i samsvar med beskrivelsen og i tråd med aksepterte bransjestandarder.
  • Dersom Hotellet, grunnet forhold utenfor sin kontroll, ikke kan levere det bestilte produktet (f.eks. en bestemt romkategori), forbeholder Hotellet seg retten til å tilby Gjest et tilsvarende eller høyere kategorirom uten pristillegg.

7.2 Stengt eller utilgjengelig anlegg

  • Hotellet kan midlertidig stenge deler av anlegget for vedlikehold, oppgradering, tekniske problemer eller force majeure-lignende situasjoner. I slike tilfeller har Gjest ikke krav på kompensasjon utover refusjon for eventuelle tjenester som ikke kan benyttes.

7.3 Force Majeure

  • Hotellet er ikke ansvarlig for forhold som hindrer eller i vesentlig grad vanskeliggjør oppfyllelse av avtalen, og som ligger utenfor Hotellets rimelige kontroll (f.eks. streik, lockout, naturkatastrofer, krig, pandemier, offisielle restriksjoner o.l.).
  • I slike situasjoner kan Hotellet velge å kansellere eller endre bestillingen uten å pådra seg erstatningsansvar overfor Gjest. Eventuelle forhåndsbetalte beløp vil bli refundert i den grad Hotellet ikke allerede har pådratt seg irreversible kostnader.

7.4 Ansvarsbegrensning

  • Hotellets økonomiske ansvar for tap eller skade Gjest påføres i forbindelse med oppholdet, er begrenset til de tilfeller som følger av ufravikelig lovgivning. Hotellet er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste, med mindre annet er lovpålagt.

8. Personvern og databehandling

8.1 Behandling av personopplysninger

  • Hotellet behandler personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning (herunder GDPR) og Hotellets Personvernerklæring, som er tilgjengelig på Hotellets nettside eller fås ved forespørsel.

8.2 Formål og grunnlag

  • Gjest samtykker til at Hotellet kan behandle nødvendige personopplysninger for å administrere bestilling, opphold og eventuelle tilleggstjenester. Behandlingsgrunnlag kan være samtykke, oppfyllelse av avtale, oppfyllelse av rettslige forpliktelser eller Hotellets berettigede interesser, jf. Personvernerklæringen.

8.3 Deling av opplysninger

  • Hotellet vil kun dele personopplysninger med tredjepart der dette er nødvendig for gjennomføring av tjenestene (f.eks. betalingsleverandører), dersom lov krever det, eller ved eksplisitt samtykke fra Gjest.

9. Endringer i vilkår

9.1 Hotellet forbeholder seg retten til når som helst å endre eller oppdatere disse Vilkårene, for eksempel ved endringer i lovverk eller interne rutiner.
9.2 Den til enhver tid gjeldende versjonen av Vilkårene vil være publisert på Hotellets nettside eller tilgjengelig ved forespørsel. Nye versjoner trer i kraft umiddelbart for bestillinger inngått etter publisering.


10. Tvisteløsning og lovvalg

10.1 Lovvalg

  • Disse Vilkårene er underlagt Norske retts regler. Alle tvister skal behandles i samsvar med dette lovverket.

10.2 Forsøk på minnelig løsning

  • Oppstår det uenighet mellom Gjest og Hotellet, skal partene først forsøke å løse tvisten i minnelighet. Gjest bes kontakte Hotellets ledelse skriftlig med en detaljert beskrivelse av klagen/tvisten.

10.3 Domstolsbehandling

  • Dersom tvisten ikke løses i minnelighet, kan den bringes inn for [lokal domstol / annen kompetent instans], som avtales å være verneting. Partene aksepterer dette som eksklusivt verneting, i den grad loven tillater det.

11. Kontaktinformasjon

  • Hotellnavn: Store Ringheim Hotell og Restaurant AS
  • Adresse: Mølstervegen 44, 5705 Voss
  • Telefon: 95406135
  • E-post: Booking@storeringheim.no
  • Nettside: www.storeringheim.no

Ved bestilling og bruk av Hotellets tjenester ansees Gjest å ha akseptert disse Vilkårene i sin helhet. Vi ønsker deg et hyggelig og trygt opphold hos oss!